28-01-2014 15:53:04

HABUR, EL PASO’YU YAKALADI

MEKSİKA-ABD ARASINDAKİ DÜNYANIN EN BÜYÜK KAPISINI TÜRKİYE – IRAK SINIRINDAKİ HABUR YAKALADI Dünyanın en işlek kara sınır kapısı olan Meksika-ABD arasında yer alan El Paso–Juárez sınır kapısında yıllık işlem hacmi ortalama 700 bin araçken; Habur dahil olmak üzere, temel pazarlarımızdan olan Ortadoğu’ya açılan güney sınır kapılarımızdan gerçekleşen toplam çıkışlar son 6 yılda % 209 artış kaydetti.
HABUR, EL PASO’YU YAKALADI

İhracatımızın yaklaşık dörtte birini yüklenen güney kapılarımız, 500 milyarlık ihracat hedefinin tutturulmasında önemli bir rol oynuyor. Ancak, güney sınırlarımızdan gerçekleştirdiğimiz taşımalar için daha dikkatli bir inceleme ve stratejik bir yaklaşıma ihtiyaç var.

 

Irak’a yönelik ihracatımızın % 10’a yakın bir artışla 11 milyar dolara ulaştığı 2013 yılında, Ortadoğu Bölgesi’ne yönelik ihracatımız 32 milyar doları geçti. Toplam ihracatımızdaki payı % 25’e varan bu bölgeye ihracat potansiyelimiz, Ekonomi Bakanlığımızın yoğun çalışmaları sayesinde giderek artmakta.

 

Halen aktif hizmet vermekte olan “Güney Sınır Kapılarımızdan” (Habur, Cilvegözü, Öncüpınar) gerçekleştirdiğimiz karayolu ihracat taşımalarımız 2012’den 2013’e % 7 artarak yılda 224.704 sefere ulaşırken; sadece Habur üzerinden gerçekleştirilen toplam ihraç taşımalar 685 bin 780’e ulaştı.

 

Dünyanın en işlek kara sınır kapısı olan Meksika-ABD arasında yer alan El Paso–Juárez sınır kapısında yıllık işlem hacmi ortalama 700 bin araçken; Habur dahil olmak üzere, temel pazarlarımızdan olan Ortadoğu bölgesine açılan güney sınır kapılarımızdan, Türk ve yabancı araçlarla gerçekleşen toplam çıkışların son 6 yılda % 209 artışla 742.915 araca ulaştığı görülmektedir.

 

Güney Kara Sınır Kapılarımız

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

Son 6 Yıllık Değişim         %

HABUR

278808

360602

487645

539216

611314

685780

146%

AKÇAKALE

15944

50488

78441

55596

0

0

-100%

ÖNCÜPINAR

5407

5445

13146

17808

6909

20652

282%

CİLVEGÖZÜ

45218

57565

64930

63610

23888

36483

-19%

Güney Kapılar Toplam

345377

474100

644162

676230

642111

742915

115%

 

 

 

 

Irak’a İhraç Taşımalarımız Son 6 Yılda 2 Katına Çıktı

 

2008 yılında 256 bin 296 adet ihracat taşıması yaptığımız Irak’a, Türk araçlarıyla 2013 sonunda 597 bin 546 ihracat taşıması gerçekleştirdik.

 

Bu artışta, Suriye’ye ve Suriye üzerinden taşıma yapmanın Türk nakliyeciler için, yaşanan çatışmaların yoğunluğu ve sürmesinden kaynaklanan güvenlik kaygıları ve sıkıntılar nedeniyle Habur’a kaymasının da payı oldu.  Irak taşımalarının, tüm ihracat taşımalarımızdaki payı neredeyse % 50 oldu.

 

 

 

 

TÜRK ARAÇLARININ İHRAÇ TAŞIMALARI

(Taşıma Yapılan Ülke)

 

2012

2013

DEĞİŞİM %

 

ORTADOĞU TOPLAMI

638.381

692.795

8,52%

IRAK

576.072

597.546

3,73%

 

 

Güney Bölgemize 2 Ek Sınır Kapısı ŞART !

 

Suriye’de süregelen savaş durumu kötüleşmekte; buna karşın İskenderun’dan Mısır’a; Taşucu’ndan Lübnan’a ihraç yüklü araçlarımızı taşıyan Ro-Ro hatlarının kapasiteleri yetersiz kalmakta; Mısır ve Lübnan tarafındaki liman ve diğer şartlar ise zaman zaman bu alternatifi de sınırlandırmaktadır.

Fakat, önümüzdeki 10 yıl içinde 500 milyar dolara ulaşmasını hedeflediğimiz toplam ihracatımızın yaklaşık 100 milyar dolarlık bölümünün bu bölgeden geçeceği; bir başka deyişle, bugün bölgedeki tüm sınır kapılarımızdan günlük ortalama 200-300 araçlık olan işlem yoğunluğunun on yıl içinde günde 600-700 araca çıkacağı (Habur için bugün günlük 1.800-2.000 araç iken, on yıl içinde en az 3 kat artacağı)  öngörülürken; bu bölgede ticarete hizmet sunabilecek en az 2 yeni sınır kapısına olan ihtiyaç açıkça ortadadır.

Bu çerçevede, UND olarak, Gümrük ve Ticaret Bakanlığımızın gündeminde olan 2 kara sınır kapısından “Ovaköy-Karavala” ve “Aktepe-Bacuka” Kara Sınır Kapılarının bir an evvel hayata geçirilmesini istiyoruz.

 

Kamuoyuna saygıyla duyurulur…

 

ULUSLARARASI NAKLİYECİLER DERNEĞİ

  •   Etiket
  •   Okuma Bu haber 1817 defa okunmuştur.

  YORUMLAR

0 Yorum YORUM YAP
Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.
  FACEBOOK YORUM
Yorum
YUKARI