18-06-2014 18:12:10 Son Güncelleme: 18-06-2014 18:17:10

KOSDER “Türk Koster Filosunun Dünü, Bugünü, Geleceği, Fırsatlar ve Tehditler" konulu sempozyum gerçekleştirdi

Koster Armatörleri ve İşletmecileri Derneğinin düzenlediği “Türk Koster Filosunun Dünü, Bugünü, Geleceği, Fırsatlar ve Tehditler" konulu sempozyum, Pendik Green Park Otel’de sektörün yoğun katılımıyla gerçekleştirildi.
KOSDER “Türk Koster Filosunun Dünü, Bugünü, Geleceği, Fırsatlar ve Tehditler

Sempozyumun açılış konuşmasını yapan KOSDER Yönetim Kurulu Başkanı Salih Zeki Çakır, Türk koster filosunun, gemileriyle, gemicileriyle, armatörüyle, personeliyle Türk denizciliğinin büyük resminin çok önemli bir parçası, eksikliğinde resmin tam olamayacağı, deniz taşımacılığının kökleri, omurgası ve Türk denizciliğinin alt yapısı da diyebileceğimiz çok önemli bir paydaşı olduğunu söyledi. Türk koster filosunun denizcilik ve deniz adamları için adeta bir okul olduğuna değinen Çakır, “Koster filosu, mezunlarının her sahada başarılı olma kapasitesine sahip olduğu bir armatör ve denizci işadamı fabrikası. Sektördeki herkese deniz ticaretini öğreten, deniz ticaretinden dünya ticaretine ufukları genişleten ve küresel vizyon kazandıran bir iş kolu aynı zamanda. İşte bu özelliklere ve belki daha nicelerine sahip olan, çoğumuza daha kimbilir ne meziyetleri katmış olan Türk koster armatörlüğü ve işletmeciliği, içinde bulunduğumuz ticaret, ekonomi ve strateji çağında sadece Türkiye için değil, bölge ülke ekonomileri için de çok büyük öneme haiz. Karadeniz-Akdeniz havzasındaki yoğun ticaretin, yük hareketinin, dayanağı, taşıyıcısı olan bu filonun, hakkıyla tanınır hale gelmesi, bölgedeki gerçek gücünün ortaya konulması ve daha da rekabetçi olabilmesi, sürdürülebilir kılınması, bir marka değerinin oluşturulması, ülkemizin dış ticaret erbabına bu filonun geleceğinin aslında kendi geleceklerini de ilgilendirdiğinin anlatılması, gemilerin teknik ve ticari işletme kalitesinin arttırılmasıve bunun için elzem olarak gördüğümüz insan kaynakları kalitesinin hem deniz hem de kara kadroları için iyileştirilmesi konularıTürkiye’nin hem ticari hem ekonomik hem de stratejik menfaatleri bakımından önemli bir noktada duran türk koster filosu için en kritik hedeflerdir.Bu hedefler doğrultusunda, koster ticaretini her yönüyle ele alan, bu özgün çalışmayı tertip etmiş bulunmaktayız” dedi.

Sempozyumun başlıca  amacının bölgesel taşımacılık gücü olarak koster filosunun mevcut kapasitesinin nasıl korunacağı, geliştirileceği, yenilenebileceği ve sürdürülebileceği sorularına cevap aramak olduğunun altını çizen Çakır, “Derneğimizin bir sonraki hedefi bu organizasyonu bölge ülkelerindeki paydaşlarla birlikte uluslararası boyuta taşımak olacaktır. Denizciliğimizin mevcut diğer dinamiklerince daha iyi tanınmasını ve anlaşılmasını sağlamak diğer bir hedefimiz olacaktır. KOSDER, Türk denizciliğinin stratejik önemine ve birinci dereceden korunması gerektiğine vurgu yapan mevcut tüm çalışmalara destek olmaya, katkı sağlamaya elbette devam edecektir. Özelde ise bölgesel bir taşımacılık gücü olan türk koster filosunun bu gücünü koruması, arttırması ve sürdürülebilir bir rekabet ortamına kavuşabilmesi yönünde kamuoyu oluşturmak için bütün gayretini gösterecektir” diye konuştu.

UDH Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Suat Hayri Aka açılış konuşmasında, Türkiye’de 185 bin gemi adamının olduğunu söyleyerek, dünyada Çin’den sonra en fazla gemi adamı yetiştiren ülkenin Türkiye olduğunu belirtti. Türkiye’nin gemi adamı yetiştirmede çok ciddi bir potansiyele sahip olduğunu vurgulayan Aka, “Türkiye’deki bu kadar önemli eğitim altyapısına rağmen, yabancı gemilerde çalışan Türk gemi adamı sayısı yüzde 1 düzeyinde bile değil” dedi. Türkiye’nin deniz ticaretinde 13’üncü sırada olduğunun altını çizen Aka, “Umut ediyoruz ki bu oran yükselecek. Çünkü bu işi İLO standartlarına uygun olarak yapan bir ülke Türkiye” değerlendirmesini yaptı.

Açılış konuşmalarının ardından Sayın Suat Hayri Aka’nın başkanlığında ‘Geçmişten Günümüze koster filosu ve sorunları’ konulu oturum yapıldı.
 Oturumda ilk konuşmayı Gemi Sanayicileri Derneği(GESAD) Genel Sekreteri Mustafa Ünar, ‘Türk Kosterciliğinin Yakın Tarihi’ başlıklı sunum gerçekleştirdi.

Yalçın Akın, ‘Yerinde sayan kabotaj taşımacılığımız ve filomuz’ başlıklı sunumunda, kabotajın ağırlıklı yükünü 1000-3000 DWT aralığındaki oldukça yaşlı, yüksek bakım masrafları nedeniyle bakımsız kalmış, yakıt sarfiyatları uygun olmayan, sigorta masrafları yüksek, standartları düşük gemilerin çektiğini belirterek, “Bu yaşlı filo, yurtiçi yük taşımalarının denizyoluna kaydırılmasıyla oluşacak yükleri taşımakta hem verimsiz olacaktır, hem de yetersiz kalacaktır.Kabotaj taşımacılığının doğasında olan düşük maliyetleri yakalayabilmek için, yakıt sarfiyatı optimum seviyede olan gemiler gerekmektedir. Ayrıca kısa mesafelerde yapılan taşımalardan gelir elde edebilmek için mutlaka çok fazla sayıda sefer yapılmalıdır. Bu da ancak, limanlardaki yükleme ve tahliyeleri hızla gerçekleştirecek kutu ambar gemiler ile mümkün olabilir. Bu nedenle kabotaj hatlarında maliyeti düşürebilmek için mutlaka sarfiyatı, sürati, tonajı ve ambarı kısa mesafe yük taşımacılığına ve yüklere uygun yeni gemiler inşa etmek gereklidir” dedi.
Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Durmuş Ali Deveci, ‘Avrupa ve MENA ülkelerindeki ekonomik gelişmelerin bölge yakın deniz ticaretine etkileri ve öngörüler’ başlıklı konuşmasında, dünya deniz ticaret filosunun 2001-2012 yılları arasında 10 yılda tam 2 misli büyüdüğünü ifade etti. Filonun 2012 sonu itibariyle 1.63 milyar DWT’e ulaştığını hatırlat büyüyebildi. Dünya ticaretinin 2014 yılı büyüme tahmini % 4,7, 2015 yılı için ise 5.3” dedi.Arap baharının tüm ticari faaliyetler gibi dış ticaret ve deniz ticaretini de etkilediğini belirten Deveci, “İhracat ve İthalat için ödeme, taşıma işlemlerinde her türlü uluslarararası işlemler çok daha zorlaşmaktadır. Uluslararası ticari kuralları ve uluslararası taşıma birçok ticari faaliyetin bozulmasıyla çok riskli bir hale gelmiştir” diye konuştu.

Deniz Ticaret Odası Danışmanı Harun Şişmanyazıcı, ‘Akdeniz ve Karadeniz bölgesi ticaretinin dünya deniz ticareti içindeki yeri ve koster piyasası bakımından stratejik ve ekonomik önemi’ başlıklı sunumunda, Karadeniz, Akdeniz, Batı Afrika, Kızıldeniz ve Kontinant taşımacılığı bakımından yük potansiyelinin önümüzdeki yıllarda artacağını kaydetti.

KOSDER Kurucu Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hüseyin Kocabaş, ‘Türk Bayrağı-Kolay Bayrak Mukayesesi’ başlıklı sunumunda, Türk sahipli koster kuruyük filosunun bayrak dağılımına ilişkin rakamlarla ilgili bilgiverdi.

 Piri Reis Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Oral Erdoğan’ın yönettiği ‘Koster piyasaları, mevcut durum ve görünüm’ konulu 2. oturumda ilk sunumu Sayın Salih Zeki Çakır yaptı. ‘Türk Koster Filosunu Yenileme Projesi’ başlıklı sunumunda, Türk Koster Filosunu Yenileme Projesi kısa adıyla Türk Yıldızı’ projesinin, eskiyen Türk filosuna ve krizle boğuşan Türk gemi sanayiine can suyu olacak, ileriye yönelik çok önemli bir proje olduğunu ifade eden Çakır, yeni bir filonun Türk filosunun pazar payını da artıracağını ifade etti.

Türk Gemi İnşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Murat Kıran, ‘Türk Koster Filosunu Yenileme Projesi’nin gemi inşa sanayiine potansiyel katkıları’ başlıklı sunumunda, Türk Yıldızı projesiyle Türk gemi inşaa sanayiinin ve gemi yan sanayiinin elde edeceği kazanımları aktardı.

 ISTFIX Araştırma Müdürü Engin Koçak, ‘Kuru yük ve genel kargo gemileri navlun endeksi, filo hurda ve alım-satım piyasaları’ konulu konuşmasında, Karadeniz-Akdeniz faal koster filosu hakkında bilgi verdi.

Alfa Tanker Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Ahmet Çolak, ‘Küçük tonaj kimyasal ve ürün tankerlerinin bölgedeki durumu’ başlıklı sunumunu gerçekleştirdi.

 Containerships Genel Müdürü Sayın  Hakan Çevik, ‘Türk Koster filosunda konteyner/MPP gemileri ve piyasa koşulları’ konulu sunumunu gerçekleştirdi.

MCE Kargo Filo Müdürü Kpt. Adnan Keven, ‘Deniz-nehir tipi gemi piyasaları’ konusunda konuştu.

 Bureau Veritas Türkiye ve Hazar Denizi Ülkeleri Denizcilik Genel Müdürü Kerem Kiper, ‘Klas kuruluşları gözüyle Türk koster filosu, yeni kurallar gölgesinde koster taşımacılığı’ başlığıyla, Türk koster filosunun klaslar, mevcut ve gelecek kurallar bakımdan durumunu ortaya koyan bir sunum gerçekleştirdi.

Koster Armatörleri ve İşletmecileri Derneği (KOSDER) tarafından düzenlenen ‘Türk Koster Filosunun Dünü, Bugünü, Geleceği, Fırsatlar ve Tehditler’ konulu sempozyumun sonunda katılımcılara ve sponsorlara plaket takdim edildi.

 

 

  YORUMLAR

0 Yorum YORUM YAP
Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.
  FACEBOOK YORUM
Yorum
YUKARI