Bugun...


Prof. Dr. Avni Zafer ACAR


facebook-paylas







Lojistikte Temel ve Uygulamalı Eğitim
Tarih: 06-03-2016 21:02:00 Güncelleme: 06-03-2016 21:02:00


Her şeyin başının iyi bir eğitime dayandığını tekrar tekrar söylemeye gerek yok diyenler de var ama yıllardır yaptıkları şeyleri doğru kabul edip temel eğitime ihtiyaçlarının olmadığını iddia edenler de bulunmaktadır. İşte bu noktada neden belli bir noktaya takılıp kaldığımızı neden ilerlememizin rakiplerimizin önünde bir hızla devam edemediğini sormak gerekmektedir. Dolayısıyla bugün sizlerle lojistikte temel ve uygulamalı eğitim konusunu irdelemek isterim.

Matematik, fizik, kimya, biyoloji gibi yüzyıllardır devam eden ve uygarlığın temel taşları olarak değerlendirilen temel bilimlerin dışında kalan başta mühendislik ve sağlık bilimleri olmak üzere birçok iktisadi ve ticari bilim uygulamalı bilimlerin kapsamına girmektedir. İnsanoğlunun mevcut ve gelecekteki yaşantısını daha iyi sürdürebilmesi, çevremizde yaşananları ve bulunduğumuz evreni daha iyi anlayabilmek için temel bilimlere ihtiyacımız olduğu yadsınamaz bir gerçektir.

Temel bilimler dışında kalan ve uygulamalı bilimler diye adlandırılan bilimler ise özellikle güncel problemlere yanıt veren daha dinamik ve esnek bir alanı temsil etmektedir. Sözlük anlamıyla incelediğimizde uygulamalı bilimler, bir ya da daha fazla doğa bilimi alanındaki bilimsel bilginin uygulamada yaşanan sorunların çözümünde kullanılması olarak tanımlanmaktadır. Başka bir ifadeyle uygulamalı bilimler, temel bilimlerin bir şey üretmek (mal, hizmet veya teknoloji) ya da bir soruna çözüm bulmak (verimlilik, pazara erişim vb.) üzere uygulanması ile ilgilenen disiplinlerdir. Kısaca teoriden kopmamakla birlikte teorik değil pratik ağırlıklı eğitimi önceliğine alan bilimlerdir. Bu açıklamalar ışığında hiç şüphesiz lojistik de uygulamalı bilimler olarak nitelendirilen alan içerisinde yer almakta olduğunu görmekteyiz.

Ancak bu noktada uygulamalı bilimler ile uygulamalı eğitimi birbirine karıştırmamak gerektiğini hatırlatmakta fayda bulunmaktadır. Şüphesiz ki temel bilimlere ait kuramların yerleşmesi ve yeni keşifler için de uygulama gerekmektedir. Durum böyleyken uygulamalı bilimler alanında problemlere çözüm aranmadığı, güncel yaklaşımların sınanmadığı ve geçerliliği süren uygulamaların saha uygulamalarıyla pekiştirilmediği bir eğitimi düşünmek bile bilimsellikten uzaklaşmak anlamına gelmektedir.

Uygulamalı bilimlerin temel bilimlerden farklarından birisi de ismine uygun olarak kuramsal bilginin güncel gelişmelere uygun şekilde uygulamalar yapılarak pekiştirilmesidir. Şöyle ki uygulamalı bilimler alanında her bilim dalının hem teorik hem de pratik yönü vardır. Bilgi ve uygulama birbirini tamamlayan çalışmalar olarak ele alınmalıdır. Günümüz eğitim anlayışında da buna oldukça önem verildiğini görmekteyiz. Uygulamalı bilimler alanında verilen eğitimin faydalı olabilmesi için, teorik bilgileri ağırlıklı olarak vermekten çok hayatta uygulanabilecek bilgileri ve nasıl uygulanabileceğini göstermek esas olmalıdır.

Uygulamalı bilimler alanındaki eğitimde arzu edilen sonuca ulaşabilmek için, bir takım teorik bilgileri vermek yeterli değildir. Bu bilgilerin nasıl kullanılacağını, hayatla ilişkilerini göstermek gereklidir. Neyi, nerede ve nasıl yapacağını öğretmek suretiyle yapılacak eğitim ile arzu edilen başarıya ulaşılabilir. Unutulmamalıdır ki hemen hemen her konu, bu konu üzerinde hiçbir şey bilmeyenlere kıyasla bir şeyler bilenler tarafından daha büyük bir ilgi ve anlayışla öğrenilir. Dolayısıyla olaylarla ilgili bazı pratik tecrübeler elde etmeksizin teoriyi öğrenmek faydalı değildir. Bu çerçevede atılan doğru adımlar hem öğrencinin eğitim esnasında motivasyonunu yüksek tutar hem de mezuniyet esnasında kendisine olan güvenini diğerlerine oranla daha üst seviyelere taşır. Ayrıca iş yerinde oryantasyon süresini düşürmesi de işyerlerine zaman ve maddi kazanç sağlar.

Bu kapsamda Lojistik, işletmelerin müşteri ihtiyaçlarını tatmin etmek maksadıyla ürünlerini pazara etkili ve verimli bir şekilde eriştirebilmeleri için ortaya çıkan sorunlara çözüm bularak hizmet üreten çok disiplinli bir uygulamalı bilimdir. Dolayısıyla lojistik eğitiminin uygulamadan kopmadan güncel gelişmeleri yakından izleyen, uygulamadaki sorun sahalarını tespit ederek bunlara farklı temel bilim yaklaşımlarını bir araya getirerek çözümler üretecek şekilde yapılması gerekir.

Lojistik kapsamında söze devam edersek bir yarı römorkun ne şekilde etkin bir şekilde doldurulabileceğine dair verilen ders o römorkun içine bizzat girmemiş bir genç tarafından asla zihinde canlandırılamayacaktır. Bir limana gelen geminin gecikmeler nedeniyle ödediği cezai ücretleri yüksekliğini rakamsal olarak öğretebilirsiniz ama teknolojik bunca gelişmeye rağmen nasıl olup da geminin boşaltılmasının gecikebildiğini hayatında konteynere benzer cisim olarak sadece çocukluğundaki Lego oyuncaklarını görmüş bir gence izah edemezsiniz. Bunun yanında okullarda her ne kadar doğru kavramları öğretmeye çalışsanız bile sektörün kendisine ait jargonu iş yerinde bizzat yaşamadan öğretemezsiniz. Meşhur bira oyunu simülasyonları ile tedarik zincirindeki bilgi paylaşımı eksikliğinin ve gecikmelerin ortaya çıkarttığı problemleri yolda beklenen siparişlerle dolu aracı günün sonuna doğru halen kapısına gelmemiş tedarik yöneticisinin ya da yolda ilave yük gelirken deposunda hatalı planlama nedeniyle yer bulunmayan depo yöneticisinin hissettiği şekilde anlatamazsınız.

Son söz olarak, lojistik zaman stresinin bol olduğu hizmette mükemmeliyetin birçoğu sizin dışınızda çok çeşitli etkenlere bağlı olduğu, işletmeden, finansa, dış ticaretten hukuka kadar birçok bilim dalının birbiriyle entegre olduğu çok disiplinli uygulamalı bir bilim dalıdır. Bu kadar bilim dalına ait detaylı eğitimi okulların müfredatı içerisinde ön görülen sürelerde vermek mümkün gibi görünmemektedir. Bu nedenle temel bilgilerin alınmasının üzerine gerek stajlar, gerekse iş yeri uygulamalarıyla bol bol uygulama yapılaması gerekmektedir. Aksi takdirde uygulama görmeyen mezunların sektörün gerçeklerini öğrenen kadar geçen sürede yaptıkları ya da yapacakları hatalarla işletmelerin daha iyi performans göstermelerinin önünde engel oluşturma riski bulunmaktadır.

Daha nitelikli çalışan, daha etkin lojistik.

Daha etkin lojistik, daha yüksek ticaret hacmi.

Dostçakalın



Bu yazı 9694 defa okunmuştur.

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

ÇOK OKUNAN HABERLER
YAZARLAR
FOTO GALERİ
  • LOGITRANS 2017
    LOGITRANS 2017
  • TORA- PETROLEUM 2015
    TORA- PETROLEUM 2015
  • TURPAK- PETROLEUM 2015
    TURPAK- PETROLEUM 2015
  • MEPSAN- PETROLEUM 2015
    MEPSAN- PETROLEUM 2015
  • TEKSER- Petroleum 2015
    TEKSER- Petroleum 2015
  • Asis- PETROLEUM 2015
    Asis- PETROLEUM 2015
  1. LOGITRANS 2017
  2. TORA- PETROLEUM 2015
  3. TURPAK- PETROLEUM 2015
  4. MEPSAN- PETROLEUM 2015
  5. TEKSER- Petroleum 2015
  6. Asis- PETROLEUM 2015
FOTO GALERİ
VİDEO GALERİ
  • Tora Memnuniyet Platformu
    Tora Memnuniyet Platformu
  • Kässbohrer Swap Body
    Kässbohrer Swap Body
  • Araçtan Öde Gilbarco Veeder Root
    Araçtan Öde Gilbarco Veeder Root
  • Mercedes-Benz Türk 50. Yılında 50 Startup'ı Destekliyor
    Mercedes-Benz Türk 50. Yılında 50 Startup'ı Destekliyor
  • TEMSA & Aselsan AvenueEV tanıtım filmi
    TEMSA & Aselsan AvenueEV tanıtım filmi
  • ZF Türkiye, Transist 2016 Fuarı'na katıldı
    ZF Türkiye, Transist 2016 Fuarı'na katıldı
  1. Tora Memnuniyet Platformu
  2. Kässbohrer Swap Body
  3. Araçtan Öde Gilbarco Veeder Root
  4. Mercedes-Benz Türk 50. Yılında 50 Startup'ı Destekliyor
  5. TEMSA & Aselsan AvenueEV tanıtım filmi
  6. ZF Türkiye, Transist 2016 Fuarı'na katıldı
VİDEO GALERİ
YUKARI