Prof. Dr. Avni Zafer ACAR
  Güncelleme: 24-03-2024 15:48:00   01-12-2015 12:24:00

Rusya Krizi ve Hazar Transit Koridoru

Merhaba,

Bu yazımda sizlere Ocak 2015 ayında Ekonomi Yöntem gazetesi aracılığıyla jeopolitik önemine vurgu yaptığım Hazar Transit Koridoru'ndan bahsedeceğim.

Bildiğiniz üzere çevremiz kaynayan bir kazan. 1990'ların başında Irak'ta başlayan savaş ülkelerin taraf olduğu safhası bittikten sonra da devam etmiştir. Üstelik şimdi tarafların tam olarak isimlendirilemediği bir şekilde Suriye'nin tamamına yayılmış bulunmaktadır. Mevcut durumun ekonomimiz açısından olumsuz etkileri çeşitli kalemler tarafından defalarca dile getirilmiş bulunuyor. Ancak mevcut durum içerisinde bile kendisine yön bulabilen tüccarlarımız mevcut savaşa Rusya'nın da katılmasıyla savaşın yoğunluğunun artması dolayısıyla en basit ifadesiyle sınırlarımızdan öteye geçemeyecek duruma gelmişlerdir. Üstelik Rus uçağının düşürülmesiyle başayan Türk - Rus krizi Rusya'nın yürürlüğe koyduğu çeşitli ekonomik önlemler ile farklı bir boyutta yaşanmaya devam etmektedir.

Bu aşamada dost ve kardeş ülke Azerbaycan'dan Rusya'nın gümrük kapılarında beklettiği araçlarımızdan Kazakistan, Kırgızistan ve Tacikistan'a gidecek olanlar için Azerbaycan - Hazar denizi - Kazakistan / Türkmenistan koridorunu kullanmalarını önermiştir.

Hazar Transit Koridoru olarak bilinen bu güzergah Baku'nun Alat'da tamamladığı yeni limanından Türkmenistan'ın Türkmenbaşı ve Kazakistan'ın Aktau limanlarına doğru ikiye ayrılmaktadır. geçen yıl İran ile aramızda taşımacılık bağlamında yaşanan sorunlar esnasında tekrar gündeme gelen bu koridor maalesef krizden sonra tekrar ihmal edilmiştir. oysa bu koridor orta Asya'ya uzanan en kısa ve en düşük maliyetli koridordur. Karayolu taşımacılığının ötesinde bu koridor üzerinde planlanan Baku - Tiflis - Kars demiryolu porjesinin Türkiye tarafında kalan yaklaşık 76 kilometrelik hattın henüz tamamlanmamış olması ise maalesef içimizi yakmaktadır. Rusya ile krisin çıkmasının hemen ardından herkesin sorduğu tek sorunun "Rusya doğal gaz akışını keser mi?" olduğunu hatırlayınız. Oysa mevcut doğal gaz hatlarının dışında Hazar havsasında yer alan ülkelerden sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) alınması bu tip bir olumsuz durum karşısında emniyet sübabı görevi görecektir. bilindiği üzere LNG boru hatlarıyla değil, tankerler aracılığıyla taşınmaktadır. Tamamlanmış bir Baku - Tiflis - Kars demiryolunun bu kapsamda ne kadar önemli bir alternatif oluşturacağını sizlerin takdirine bırakıyor ve sizleri gazetemizin Ocak ayı sayısında yayınlanan "Merkezi Avrasya Ulaştırma Koridorlarına Jeopolitik Bir Bakış" isimli Analiz yazımı bir kez daha okumaya davet ediyorum.

Her batan günün ardından yine sabah olacaktır. Aydınlık sabahlara uyanmak dileğiyle...

Dostçakalın.

"Merkezi Avrasya Ulaştırma Koridorlarına Jeopolitik Bir Bakış" makalesi için tıklayın.

http://www.ekonomiyontem.com.tr/yazarlar/doc-dr-avni-zafer-acar/merkezi-avrasya-ulastirma-koridorlarina-jeopolitik-bir-bakis/20/

  • Bu yazı 15684 defa okunmuştur.
  FACEBOOK YORUM
Yorum

  YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER ARŞİVİ
Tüm Anketler
Web sitemize nasıl ulaştınız?
BİZİ TAKİP EDİN
YUKARI