Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürü Sayın Faruk Gözübüyük’ü ziyaret eden PÜİS Genel Başkanı İmran Okumuş, ziyaretten sonra açıklama yaptı.
Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürü Sayın Faruk Gözübüyük’ü ziyaret eden PÜİS Genel Başkanı İmran Okumuş, ziyaretten sonra yaptığı açıklamada şu ifadelere yer verdi:
“Bilindiği üzere, Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) zorunluluğu, 1 Temmuz 2025 tarihi itibariyle başladı.
Öte yandan Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun dış satışlara yönelik düzenlemesi de 1 Ocak 2025 tarihinde yürürlüğe girdi.
Sektörümüzdeki vergi kaçakçılığının önlenmesi amacıyla yapılan bu iki düzenlemenin amacına ulaşması için bazı adımların atılması gerekiyor.
Öncelikle yaklaşık 8 milyon ticari taşıttan UTTS’ye henüz dahil olmayan yaklaşık 4 milyon aracın hemen sisteme dahil edilmesi gerekiyor. Bu ticari araç sahiplerinin önemli bir kısmı UTTS’ye dahil olmadan aldıkları yakıt belgelerini gider olarak kullanamayacaklarını henüz bilmiyor. Hem sistemin sağlıklı işlemesi, hem de araç sahiplerinin mağdur olmaması için bu bilgi eksikliğinin bir an önce giderilmesi gerekir. Bu konuda alınacak bir diğer önlem ise UTTS’ye geçmeyen mükellefler hakkında cezai işlem uygulanmasıdır. Araç muayenelerinde de TTB kontrolü için Ulaştırma Bakanlığı nezdinde girişimlerde bulunulmalıdır.
Ayrıca, mevcut UTTS Tebliği’nde serbest kullanıcılar, dış satışlar ve tarımsal amaçlı pompalarla ilgili açık bir düzenleme bulunmamaktadır. Bu alanların sisteme dahil edilmemesi kayıt dışılığı artırmakta, denetim zafiyeti yaratmaktadır.
Mevcut olumsuzluklar giderilmediği takdirde milli servetimiz heba olacak, milyarlarca liralık yatırım yapan bayilerimiz ağır zarara uğrayacaktır.
Bu nedenle alınması gereken ek önlemleri ve önerilerimizi şöyle sıralıyoruz:
Bu arada sahada yaşanan sorunlar da giderilmeli. Bu sorunların en önemlisi Yetkili İstasyon Montaj Firmalarının (YİMF) istasyon sahiplerinden talep ettiği servis ücretleridir. UTTS cihazlarının garanti süreleri devam etmesine rağmen, en küçük bir arızada dahi YİMF’ler yüksek servis ücreti talep etmektedir. Üstelik bu ücretlerin belirlenmesinde herhangi bir standart bulunmamaktadır. Bu konuda acilen bir düzenleme yapılarak servis ücretlerinde taban ve tavan fiyat belirlenmeli ve garanti süresi bitmeden servis ücreti alınmamalıdır.
Bir diğer önemli konu ise 31 Aralık 2025 tarihine kadar otogaz istasyonları için getirilen UTTS zorunluluğudur. Türkiye’de otogaz kullanan yaklaşık 100 bin ticari araç bulunmasına rağmen, lisanslı faaliyet gösteren 10 bin 673 otogaz istasyonu mevcuttur. Yalnızca 100 bin araç için her bir istasyona 194 bin 322 TL maliyet getiren UTTS’nin zorunlu tutulması, devlet hazinesine bir katkı sağlamayacak, ancak sektöre ciddi bir yük getirecektir. Bu nedenle, otogaz istasyonlarının UTTS kapsamı dışında bırakılmasını talep ediyoruz.
Son olarak, EPDK’nın dış satışlara ilişkin 01.01.2025’te yürürlüğe giren düzenlemesine aykırı satışlar yapıldığı yönünde şikâyetler Sendikamıza ulaşmaktadır. UTTS’nin yaygınlaştırılması, kayıt dışılıkla mücadeleyi güçlendirecek, vergi kayıplarını önleyecek ve EPDK düzenlemelerinin etkin uygulanmasını sağlayacaktır.
Bugün Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü görevine atanan Sayın Faruk Gözübüyük’e hem hayırlı olsun ziyaretinde bulundum, hem de UTTS konusunda yaşanan sorunları ve sistemin daha iyi çalışması amacıyla görüş ve önerilerimizi aktardım. Çok verimli bir görüşme oldu. Genel Müdür Sayın Gözübüyük’ün sorunlara yaklaşımı ve konulara hakimiyeti beni mutlu etti. Kısa sürede bu sorunların hepsinin çözüme kavuşacağına inanıyorum.
Saygılarımızla,
İmran Okumuş
PÜİS Genel Başkanı”