Sınır Ötesi ve Intermodal Operasyonlara Kolaylık. Sıfır emisyonlu araçlar (ZEV) ve intermodal taşımacılıkta, sınır ötesi taşımalarda daha yüksek ağırlık limitleri uygulanabilecek. Bu özellikle AB–Türkiye hattında çalışan lojistik firmalarını doğrudan etkileyecek.
Sınır Ötesi ve Intermodal Operasyonlara Kolaylık. Sıfır emisyonlu araçlar (ZEV) ve intermodal taşımacılıkta, sınır ötesi taşımalarda daha yüksek ağırlık limitleri uygulanabilecek. Bu özellikle AB–Türkiye hattında çalışan lojistik firmalarını doğrudan etkileyecek.
AB’den Karayolu Taşımacılığında Yeni Dönem: Ağırlık ve Boyut Kurallarında Siyasi Uzlaşı
AB Konseyi’ne bağlı büyükelçiler (Coreper), karayolu taşımacılığında uzun süredir beklenen revize edilmiş araç ağırlık ve boyutları kuralları üzerinde siyasi anlaşmaya vardı. Bu adım, daha verimli, rekabetçi ve sürdürülebilir taşımacılık modeli için kritik öneme sahip.
Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği (IRU), Danimarka Dönem Başkanlığı’nın liderliğinde sağlanan bu uzlaşıyı memnuniyetle karşıladı. IRU AB Direktörü Raluca Marian, sürecin tamamlanmasını “yıllarca süren müzakerelerin ardından gelen stratejik bir ilerleme” olarak değerlendirdi.
Neler Değişiyor? Yeni Düzenlemenin Öne Çıkan Başlıkları
1. Sınır Ötesi ve Intermodal Operasyonlara Kolaylık
- Sıfır emisyonlu araçlar (ZEV) ve intermodal taşımacılıkta, sınır ötesi taşımalarda daha yüksek ağırlık limitleri uygulanabilecek.
- Bu özellikle AB–Türkiye hattında çalışan lojistik firmalarını doğrudan etkileyecek.
2. Avrupa Modüler Sistemine (EMS) Yeni Çerçeve
- EMS araçları için daha net ve uyumlu bir düzenleme getiriliyor.
- Altyapının izin verdiği ülkelerde daha uzun ve daha verimli taşıma kombinasyonları mümkün olacak.
3. Kriz Dönemleri İçin Esneklik
- Yeni bir kriz müdahale maddesi, olağanüstü durumlarda temel tedarik zincirinin kesintiye uğramaması için geçici ağırlık/boyut esnekliklerine izin verecek.
4. Sıfır Emisyonlu Araçlar İçin 44 Ton Sınırı
- ZEV kamyonlar için önerilen 44 tonluk toplam ağırlık limiti, işletmelerin yük ve rekabet kaybı yaşamadan elektrikli/hidrojenli kamyonlara geçiş yapabilmesini sağlıyor.
- Bu adım, AB’nin karbon azaltım hedefleri ile tam uyumlu.
Neden Önemli?
- Daha verimli araç kombinasyonları sayesinde akaryakıt tüketimi azalacak, lojistik maliyetleri düşecek.
- Sıfır emisyonlu araçların yaygınlaşması hızlanacak.
- AB’nin 2030 ve 2050 iklim hedefleri doğrultusunda karayolu taşımacılığının rolü yeniden tanımlanacak.
Süreçte Sırada Ne Var?
- Uzlaşı metni şimdi AB Ulaştırma Bakanları tarafından değerlendirilecek.
- Bakanların “Genel Yaklaşım”ı resmen kabul etmesinin ardından süreç, Avrupa Parlamentosu ile trilog (üçlü müzakere) aşamasına geçecek.
- IRU, bakanları gecikmeden ilerlemeye çağırıyor.