Avrupa Birliği’nin Mobility Package kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, uluslararası veya kabotaj taşımacılığı yapan 2,5 ton üzeri hafif ticari araçlarda ikinci nesil akıllı takograf (Smart Tacho V2) zorunlu hale geliyor.
Yıllardır minibüsler ve hafif ticari araçlar, Avrupa karayolu taşımacılığının en çevik ve esnek unsurları olarak öne çıktı. 3,5 ton altındaki araçlar, ağır vasıtaların tabi olduğu birçok düzenlemeden muaf tutuluyordu. Ancak bu tablo 1 Temmuz 2026 itibarıyla kökten değişiyor.
Avrupa Birliği’nin Mobility Package kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, uluslararası veya kabotaj taşımacılığı yapan 2,5 ton üzeri hafif ticari araçlarda ikinci nesil akıllı takograf (Smart Tacho V2) zorunlu hale geliyor.
Bu adım, hafif ticari araç taşımacılığı için adeta yeni bir çağın başlangıcı anlamına geliyor.
Düzenlemenin dayanağını:
oluşturuyor.
Buna göre:
Örneğin:
İspanya merkezli bir şirket, Fransa veya Portekiz’e 2,5 tonun üzerindeki bir kamyonetle yük taşıyorsa, bu araçta akıllı takograf bulunması şart olacak.
Bugüne kadar takograf zorunluluğu yalnızca 3,5 ton üzeri araçlar için geçerliydi. Yeni düzenleme ile birlikte:
📍 Otomatik coğrafi konum
🌍 Ülke geçişleri
⏱️ Duraklama ve dinlenme süreleri
🚚 Faaliyet türü (uluslararası/kabotaj)
gibi verileri manuel müdahaleye gerek kalmadan kaydedecek.
Amaç net:
Avrupa Birliği’nin Hareketlilik Paketi kapsamında aldığı karar, yalnızca AB ülkelerini değil, AB ile taşımacılık yapan Türkiye merkezli firmaları da doğrudan ilgilendiriyor.
1 Temmuz 2026’dan itibaren, uluslararası taşımacılık veya kabotaj faaliyeti yürüten 2,5 ton üzeri hafif ticari araçlarda ikinci nesil akıllı takograf (Smart Tacho V2) zorunlu olacak.
Bu düzenleme, Türkiye–AB hattında faaliyet gösteren binlerce kamyonet ve minibüsü kapsama alıyor.
Türkiye, AB’ye en fazla karayolu taşımacılığı yapan ülkelerden biri konumunda. Türk plakalı araçlar AB içinde uluslararası taşımacılık yapıyor
Hafif ticari araçlar, özellikle ekspres taşımacılık, e-ticaret, otomotiv yan sanayi , tekstil ve yedek parça taşımalarında yoğun kullanılıyor
AB mevzuatına göre: AB topraklarında faaliyet gösteren tüm araçlar, plakasına bakılmaksızın AB taşımacılık kurallarına tabi.
Bu nedenle Türk plakalı kamyonetler de kapsama giriyor.
Takograf Yönetmeliğinde Ne Değişti? (1 Mayıs 2025) | Ekonomi Yöntem
Ancak uzmanlar, ilerleyen yıllarda ulusal taşımaların da kapsama alınabileceği uyarısında bulunuyor.
Türkiye’nin, AB mevzuatına paralel olarak:
aracılığıyla uyum sürecini yönetmesi bekleniyor.
Sektör kaynaklarına göre İlk etapta AB’ye çalışan hafif ticari araçlar denetlenecek. Ardından sınır kapıları ve AB içi yol kontrolleri sıkılaşacak. Türkiye’de takograf takılı olmayan araçlar AB’de yoldan men, yüksek para cezaları ve taşıma belgesi iptali riski ile karşılaşabilecek.
Tahmini maliyetler:
| Kalem | Ortalama Bedel |
|---|---|
| Akıllı Takograf V2 | 900 – 1.400 € |
| Kalibrasyon & montaj | 150 – 300 € |
| Sürücü eğitimi | 100 – 250 € |
| Veri yönetimi | Süreklilik gerektiriyor |
Özellikle küçük ölçekli ihracatçı ve ekspres taşımacılar için bu yük, önemli bir dönüşüm anlamına geliyor.
Takograf zorunluluğuna uyulmaması durumunda:
AB ülkelerinde:
ile sonuçlanabiliyor.
Bu düzenleme ile birlikte: Minibüs taşımacılığı kamyon gibi disiplin altına giriyor. Kayıt dışı ve aşırı sürüş yapanlar elenecek. Kurallara uyan firmaların rekabet gücü artacak. Türkiye–AB hattında profesyonelleşme hızlanacak.
Minibüs artık “esnek bir istisna” değil, tam denetlenen bir ticari araç statüsüne geçiyor.
Bu sürece erken hazırlanan Türk taşımacısı, pazarda avantaj sağlayacak.