AB Akıllı Takograf Zorunluluğunu Genişletiyor

Avrupa Birliği’nin Mobility Package kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, uluslararası veya kabotaj taşımacılığı yapan 2,5 ton üzeri hafif ticari araçlarda ikinci nesil akıllı takograf (Smart Tacho V2) zorunlu hale geliyor.

AB Akıllı Takograf Zorunluluğunu Genişletiyor

Yıllardır minibüsler ve hafif ticari araçlar, Avrupa karayolu taşımacılığının en çevik ve esnek unsurları olarak öne çıktı. 3,5 ton altındaki araçlar, ağır vasıtaların tabi olduğu birçok düzenlemeden muaf tutuluyordu. Ancak bu tablo 1 Temmuz 2026 itibarıyla kökten değişiyor.

Avrupa Birliği’nin Mobility Package kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, uluslararası veya kabotaj taşımacılığı yapan 2,5 ton üzeri hafif ticari araçlarda ikinci nesil akıllı takograf (Smart Tacho V2) zorunlu hale geliyor.

Bu adım, hafif ticari araç taşımacılığı için adeta yeni bir çağın başlangıcı anlamına geliyor.

Düzenlemenin dayanağını:

  • Yönetmelik (AB) 165/2014
  • Yönetmelik (AB) 2020/1054 ile yapılan değişiklikler

oluşturuyor.

Buna göre:

  • Azami Yetkili Kütlesi (MMA) 2,5 – 3,5 ton arasında olan
  • Uluslararası taşımacılık veya kabotaj faaliyeti yürüten
  • Profesyonel amaçla kullanılan hafif ticari araçlarda  İkinci nesil akıllı takograf (Smart Tacho V2) zorunlu olacak.

Örneğin:

İspanya merkezli bir şirket, Fransa veya Portekiz’e 2,5 tonun üzerindeki bir kamyonetle yük taşıyorsa, bu araçta akıllı takograf bulunması şart olacak.

Ne Değişiyor?

Bugüne kadar takograf zorunluluğu yalnızca 3,5 ton üzeri araçlar için geçerliydi. Yeni düzenleme ile birlikte:

  • Yükümlülük hafif ticari araçlara da genişletiliyor
  • Takograf, sadece sürüş sürelerini değil:

📍 Otomatik coğrafi konum

🌍 Ülke geçişleri

⏱️ Duraklama ve dinlenme süreleri

🚚 Faaliyet türü (uluslararası/kabotaj)

gibi verileri manuel müdahaleye gerek kalmadan kaydedecek.

Amaç net:

  • Denetimi artırmak
  • Haksız rekabeti önlemek
  • Sürücü yorgunluğunu ve kayıt dışılığı azaltmak

 

Avrupa Birliği’nin Hareketlilik Paketi kapsamında aldığı karar, yalnızca AB ülkelerini değil, AB ile taşımacılık yapan Türkiye merkezli firmaları da doğrudan ilgilendiriyor.
1 Temmuz 2026’dan itibaren, uluslararası taşımacılık veya kabotaj faaliyeti yürüten 2,5 ton üzeri hafif ticari araçlarda ikinci nesil akıllı takograf (Smart Tacho V2) zorunlu olacak.

Bu düzenleme, Türkiye–AB hattında faaliyet gösteren binlerce kamyonet ve minibüsü kapsama alıyor.

Türkiye Neden Doğrudan Etkileniyor?

Türkiye, AB’ye en fazla karayolu taşımacılığı yapan ülkelerden biri konumunda. Türk plakalı araçlar AB içinde uluslararası taşımacılık yapıyor

Hafif ticari araçlar, özellikle ekspres taşımacılık, e-ticaret, otomotiv yan sanayi , tekstil ve yedek parça taşımalarında yoğun kullanılıyor

AB mevzuatına göre: AB topraklarında faaliyet gösteren tüm araçlar, plakasına bakılmaksızın AB taşımacılık kurallarına tabi.

Bu nedenle Türk plakalı kamyonetler de kapsama giriyor.

Takograf Yönetmeliğinde Ne Değişti? (1 Mayıs 2025) | Ekonomi Yöntem

Etkilenecek olanlar:

  • 2,5 – 3,5 ton MMA arası
  • AB ülkelerine yük taşıyan
  • Uluslararası taşıma belgesiyle (CEMT, ikili vb.) çalışan
  • Profesyonel amaçlı kullanılan hafif ticari araçlar

Etkilenmeyecek olanlar:

  • Sadece Türkiye içinde çalışan araçlar
  • 👤 Özel / kişisel kullanım
  • 🚐 2,5 ton altı araçlar
  • 🏛️ Kamu hizmeti amaçlı taşıtlar (belediye, altyapı, acil hizmetler)

Ancak uzmanlar, ilerleyen yıllarda ulusal taşımaların da kapsama alınabileceği uyarısında bulunuyor.

Türkiye’de Mevzuat Nasıl Uyumlanacak?

Türkiye’nin, AB mevzuatına paralel olarak:

  • Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
  • Emniyet Genel Müdürlüğü
  • Yetkili takograf servisleri

aracılığıyla uyum sürecini yönetmesi bekleniyor.

Sektör kaynaklarına göre İlk etapta AB’ye çalışan hafif ticari araçlar denetlenecek. Ardından sınır kapıları ve AB içi yol kontrolleri sıkılaşacak. Türkiye’de takograf takılı olmayan araçlar AB’de yoldan men, yüksek para cezaları ve taşıma belgesi iptali riski ile karşılaşabilecek.

Türk Taşımacısı İçin Maliyet Ne Olacak?

Tahmini maliyetler:

Kalem Ortalama Bedel
Akıllı Takograf V2 900 – 1.400 €
Kalibrasyon & montaj 150 – 300 €
Sürücü eğitimi 100 – 250 €
Veri yönetimi Süreklilik gerektiriyor

Özellikle küçük ölçekli ihracatçı ve ekspres taşımacılar için bu yük, önemli bir dönüşüm anlamına geliyor.

Cezalar Ne Kadar Ağır?

Takograf zorunluluğuna uyulmaması durumunda:

  • Takografsız araçla uluslararası taşıma
  • Sürücü kartı olmadan kullanım
  • Veri manipülasyonu

AB ülkelerinde:

  • 💶 2.000 €’yu aşan para cezaları
  • 🚫 Araç bağlama
  • Seferin durdurulması

ile sonuçlanabiliyor.

Uzmanların önerileri:

  1. Filo envanteri çıkarın
    – AB’ye giden 2,5 ton üzeri araçları belirleyin
  2. 2025 sonuna kadar bütçeleme yapın
  3. Yetkili takograf servisleriyle erkenden anlaşın
  4. Sürücüleri AB çalışma–dinlenme süreleri konusunda eğitin
  5. Dijital veri yönetimi altyapısı kurun

Sektör İçin Ne Anlama Geliyor?

Bu düzenleme ile birlikte: Minibüs taşımacılığı kamyon gibi disiplin altına giriyor. Kayıt dışı ve aşırı sürüş yapanlar elenecek. Kurallara uyan firmaların rekabet gücü artacak. Türkiye–AB hattında profesyonelleşme hızlanacak.

Yeni Dönem Başlıyor

Minibüs artık “esnek bir istisna” değil, tam denetlenen bir ticari araç statüsüne geçiyor.

Bu sürece erken hazırlanan Türk taşımacısı, pazarda avantaj sağlayacak.

Yayınlama: 21.12.2025
Düzenleme: 21.12.2025 09:25
A+
A-
Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.